Gravid vecka 22



BARNET

Allmänt: Ögonlocken täcker hela ögat. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig om du buffar på det. Naglarna har vuxit ut och täcker fingertoppen. Lungblåsorna utvecklas men är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Vikt 510 gram. Kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt)

Bebis: Buffar mest runt. Mest på kvällarna. Det kan komma flera kickar på en och samma gång och det syns även utanför magen om man ligger still och kikar för att sedan vila i någon dag då den inte kickar lika mycket. Alltid när Jesper lägger handen på magen så blir det lugnt :-)


MAMMA

Hormonerna som förändras i din kropp kan göra så att tandköttet svullnar upp och att du har lättare att få karies. Kom ihåg att sköta din tandhygien ordentligt. Tänk på din kroppshållning, så du inte får besvär med ryggen längre fram.

Jag: Är pigg men med lite småkrämpor som en envis förkylning och lite värk i svanken emellanåt om jag stojjar runt för mycket. Men annars mår jag prima. Tycker att magen blir större och större för varje vecka som går.

PAPPA

Ta vara på tiden under graviditeten. Passa på att göra saker som kan bli svårare att göra när barnet kommer. Gå på bio eller restaurang. Bjud in era bästa vänner till en fest. Åk på en kortsemester. Ta hand om varandra.

Jesper: Han märker när jag är nere eller när något är fel och är där och stöttar. Han säger ofta att jag har en sån där fin gravidmage. :-)

Åh, vad vi längtar efter dig lilla skatten! ♥


Källa: vårdguiden.se/growingpeople.se

Kommentarer
Postat av: Madde

Åhh fina Jonna! Så mysigt att läsa! Kram!

2011-06-17 @ 07:15:16
Postat av: Karro - Arvids mamma

Kul att se lilla fina magen:-) Härligt att höra att du mår bra med endast lite småkrämpor. Hoppas du snart blir av med förkylningen och att du slipper större bekymmer! Skönt att Jesper stöttar dig ordentlig!



Måste bara säga att jag tycker det är så roligt att läsa din blogg Jonna!



Ha en bra helg!!

KRAM

2011-06-17 @ 14:39:35
URL: http://haraldssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0