Yin och Yang Yoga!

Tjoohoo :-)
Har inte skrivit på hela veckan men jag har inte riktigt haft tid :/ Har varit mycket nu. Igår var det full rulle hela dagen! Var på arbetsförmedlingen hos Robert och han läste igenom mitt cv, han tyckte det var bra men dt var några saker jag skulle ändra på och fylla på. Så det är lite av vad jag ska göra idag. Skriva färdigt mitt cv.

Sen efter var jag hos frisören och klippte luggen bara, har haft panik hela veckan för att den varit för lång, men nu är det okej igen :-) HIttade även en liten alla ♥ dag present till min jesper :-) Hoppas han blir glad :-) Eter frissörbesöket så handlade jag lite mat som i ska ha i helgen. På lördag blir det bara mys! :-) Vi ska ha en skagentoast till förrätt sen blir det fläskfilé och potatisgratäng (som jag älskar) :-) Jag berättade innan att jag köpt en kokbok (karibien) som man kan köpa med kvällsposten/expressen, där hittade jag ett recept på en kokospanacotta som lät jättegott :-) det ska va riven choklad och chilli i :-) så det ska bli spännande och se hur det smakar :-)

Sen va klockan så mycket efter jag handlat så det var dags att hämta jesper :-) vi åt lite rostat bröd när han kom hem sen bytte jag om för det var dags för yoga. Det är så bra med yoga! Vet inte vad jag skulle gjort utan det. Jag hade mnycket huvudvärk och ont i nacken innan men det blir bättre när jag gör yoga :-) och så strecha man ut muskler man inte visste att man hade :-) haha. Vi har ju haft uppehåll över jul och nyår så när vi började igen hade jag träningsvärk i hela ryggen dagen efter :-) Så det behövs verkligen :-) Man mår så mycket bättre :-) Jag ska faktiskt göra lite yoga här nu snart :-)

En kille, Göran, som går på yogan går på kurs i göteborg nu och lär sig Yin Yoga, det vi gör är Yang Yoga. Så vi har fått lite nya övningar som vi kan göra :-) Skillnaden mellan Yin och Yang Yoga är att i Yin så fokuserar man på bindväv som ligament, senor, skelett och även leder medans Yang yoga fokuserar på muskulaturen. I Yin yoga står man kvar i övningarna i 3-5 minuter. Är man ovan kan detta vara lite jobbigt då det kan göra ont.


"Yin och Yang är alltid en relativ definition. Inne i kroppen, utifrån läge och densitet kan vi säga att:
Muskler, blod och skinn är yang vävnad, medans ligament, ben och leder är yin vävnad. Vi skulle också kunne utgå från flexibilitet och hetta: muskler är elastiska, ligament plastiska. Muskler älskar att bli varma medans ligament är svala. Yang yogan fokusera i huvudsak på muskulaturen med rytmiska repetiva rörelser vilket muskler som är elastiska och fuktiga uppskattar. Yin vävnad som är torrare och plastisk, kan bli skadade om man stressar dessa på samma sätt som muskulaturen. Yin vävnad uppskattar och behöver en mjukare press under lång tid för att få stimulans och stärkas. Således blir antal positioner begränsade eftersom strävan är att musklerna kan slappna av så att vi kommer åt att strecha den djupa bindväven i kroppen. I huvudsak sittande och liggande yogaövningar där positionen hålls i 3-5 minuter."




Blir ni sugna på Yoga?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0