Gravidvecka 28




BARNET

Allmänt: Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna. Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät .Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset.

Vikt 1 200 gram. Kroppslängd 38 cm från hjässa till häl.


Bebis: Jag känner mer och mer hur Mini vänder och vrider på sig. Ibland kan jag inte ligga på sidan alls då Mini sparkar på som bara den och när jag sedan lägger mig på rygg så bli h*n lugn. hihi.


MAMMA

Allmänt: Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern. En del kvinnor kan nu börja oroa sig för förlossningen och en viss osäkerhet och oro är naturlig och ganska vanlig. På många kvinnokliniker kan man ta emot kvinnor med oro inför förlossningen för att stödja genom information och samtal med specialutbildad förlossningsbarnmorska och/eller förlossningsläkare.

Jag: Magen blir större för varje vecka som går och jag känner hur mycket mindre jag orkar. Har fortfarnade väldigt ont i ryggen och fötterna om dagarna på jobbet men jag kämpar på. Magen är verkligen ivägen när jag ska böja mig ner. Haha.


PAPPA/PARTNER

Allmänt: Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.

Jesper: Är så gullig och masserar min onda rygg och fötter på kvällarna.


HOS BARNMORSKAN

Nu är det dags att besöka MVC igen. Barnmorskan kontrollerar hur livmodern och barnet växer.  Hon mäter symfys-fundus-måttet, förkortat SF i din journal.


Källa: vårdguiden.se/growingpeople.se

Kommentarer
Postat av: Karro

Fina magen! :-)

Tycker bilden i inlägget nedan är så söt!



Haha, jag kommer ihåg hur lätt jag tyckte det var att ta på sig skor och strumpor efter att Arvid kikat ut;-P Det var ngt som var ivägen innan, hihi! Gav mig även ut på svamprunda när jag var på tjocken och fick plocka svampen bredvid mig, inte smidigt alls;-)



Du står och går ju väldigt mycket på jobbet.. Inte lätt för stackars ryggen och fötterna:-/ Ska du söka havandeskapspenning? Blir ju liksom inte lättare vartefter magen och mini växer..



Hoppas allt är bra annars och att ni trivs bra i huset!!



KRAMAR!

2011-07-27 @ 23:07:12
URL: http://haraldssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0