Gravidvecka 27



BARNET

Allmänt: Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt. Vikt 1 kg.

 

Bebis: Mini buffar på som aldrig förr och det kan komma riktiga fullträffar. Ibland känns det nästan lite obehagligt. På förmiddagarna är det som mest livat inne i magen. Vet inte om Mini slår kullerbyttor eller sträcker på sig, haha. Igårkväll när vi kollade på tv så var det nog en liten rumpa som stack ut för hela magen var helt sne ;-) MYS


MAMMA


Allmänt: Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

 

Jag: Känner mig lite slö och sådär med en del ryggont. Men jag har mina stödstrumpor och jag tycker faktiskt att det hjälpt en del. Har även fått låna ett bälte av faster Mia som jag går med här hemma. Det kommer användas flitigt på jobbet sen kan jag lova. Magen den växer och jag märker att den tar i lite när jag ska böja mig ner eller om jag ska sträcka mig upp och ta något i köksskåpet, haha, ibland tittar jag ner och undrar vad som är i vägen och kan inte låta bli att skratta till när jag se lilla kulan ;-)


PAPPA/PARTNER


Allmänt: Graviditeten blir än mer verklig med din kvinnas mage som växer och fosterrörelserna som du kan känna utanpå. Tiden för den beräknade förlossningen är inte så långt bort. Många par kan känna att de har fullt upp nu. Kanske har förädragrupperna börjat redan och ni har flera träffar inbokade närmaste tiden. Intervallen mellan besöken till barnmorskan blir också tätare snart. Det kan kännas som att ni behöver planera och ordna med praktiska saker inför förlossningen och förädraskapet. Prata med varandra om era förväntningar, er eventuella oro och andra funderingar ni har. Skriv gärna ner tankar eller frågor ni har och ta med er för att diskutera med barnmorskan vid nästa besök.


Jesper: Senast igår sa han att han vill att Mini ska komma ut NU! Han längtar lika mycket som jag efter skatten ♥



Källa: vårdguiden.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0