Gravidvecka 32




BARNET

Allmänt: De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas. Vikt 2 kg. Kroppslängd 44 cm från hjässa till häl.

Bebis: Ibland undrar jag vad Mini egentligen gör för vissa kvällar är det verkligen berg & dalbana i min mage. Haha. Särskilt när jag ska lägga mig för att sova. Då kan det ibland vara hig life. :-) Mini har även mycket hicka på kvällarna, stackarn. Hela magen vibrerar. Man vet ju själv hur jobbigt det är att ha hicka.


MAMMA

Allmänt: 
Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar. Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Fråga barnmorskan. Hon kan informera dig om var, när och hur.

Jag: Magen börjar bli stor nu och det är jobbigt att ta sig in och ut ur bilen. Haha. Snart får Jesper springa runt och dra ut mig :-) Känner mig så klumpig ibland. Har även börjat få en del sammandragningar och även lite som mensvärk. Men inget som gör direkt ont. Lite obehagligt med sammandragningarna då jag tycker jag får lite svårt att andas. Det har varit rätt stressigt på jobbet och mycket att göra om dagarna så jag kanske får ta och lugna ner mig lite. Man kan ju inte hålla på i samma akt som förr. Känner mig även tröttare än vanligt nu. Men sen sover jag ju inte superbra på nätterna heller. Men det är verkligen så häftigt att bära runt på detta lilla liv! ♥


PAPPA/PARTNER

Allmänt: 
Trygghet blir viktigare när man väntar barn och det är vanligt att man som par ser över sin ekonomi och sina försäkringar. Hur är det med hem- och livförsäkring? Ska barnet försäkras? Sådant måste ni ta ställning till själva. Prata redan nu om hur ni ska göra med föräldraledighet och uttag av föräldrapenning. Några vill ta ut ungefär lika. I andra familjer tar en part större delen. Motiven varierar. Ni har möjlighet att börja ta ut föräldrapenning redan från 60 dagar innan förlossningen, men tänk på att om ni tar ut dagar innan födseln så har ni färre dagar att ta ut efter. Hör med försäkringskassan om vilka regler som gäller.

Jesper: Pratar ofta om hur det ska bli när Mini tittar ut och längtar jättemycket :-) En dag när jag kom hem så visade han ett paket som han beställt. I låg kläder till Mini :-) Så söta så. Han är underbar på kvällarna som ger mina tjocka fossingar och ben massage.

Föräldrargruppen börjar nästa vecka och jag är lite nervös men samtidigt ska det bli jätteroligt att träffa andra blivande föräldrar. Vår grupp var ganska så stor faktiskt. 7 eller 8 par är vi som ska ha i oktober/november. Jag och Jesper är först ut som ska ha :-)

Källa: vårdguiden.se


Kommentarer
Postat av: Tess

Hej hej!

Sv: Ja de har ju det..se om man kanske ska köpa den där overallen ändå. (om man nu inte hittar något på Ullared) :)

Hehe ja va skoj! Du har ju knappt någon mage..uh tycker jag har en stoor mage. Men men..inget man kan göra något åt direkt. ;)

Jo men..det är okej, men man känner sig stor o klumpig och lite stel o så där i kroppen. Jag har en väldigt bra graviditet om man jämför med många andra så jag ska inte klaga.

Du får ta det lite lugnare på jobbet...och vila. Jag har jobbat min sista dag nu så nu ska det vilas...;)



Sköt om dig o mini

Kram

2011-08-27 @ 12:05:14
URL: http://tessbloggar.blogg.se/
Postat av: Emma

Du är så vacker min vän! : - )

Tänk snart är Mini här!!!

Hoppas ni har en underbar lördag!



Stor Kramis från oss



Ps. Vi kan väl försöka boka in en dag vi kan ses alla fem? Eller sex ? ; - )

2011-08-27 @ 20:03:46
URL: http://jemsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0